Topos, Eduardo Chillida
En un dels extrems de la plaça del Rei, un monument trenca amb el gòtic imperant en aquest espai. Una peça robusta de metall, sembla desentonar amb l'entorn i alhora integrar-s'hi perfectament. Topos V és una escultura que fa de pont entre l'Edat Mitjana i la modernitat.
Eduardo Chillida va batejar l'escultura amb el nom de Topos V. La paraula no designa altra cosa que "el lloc". Perquè el lloc, la plaça mateixa on es troba el monument, és tan poderós que en defineix la forma i els materials. En aquest cas, el cor de la Barcelona medieval, la Plaça del Rei, va inspirar l'artista basc a l'hora de fer una peça de ferro colat que s'aixeca al peu d'aquest indret tan històric.
Jugant amb l'angle de la plaça, l'escultura té forma també d'angle tancat per dos cantons. A la part superior està rematada per unes obertures amb forma semicircular, una forma que ens recorda els arcs de mig punt medievals. Són precisament aquests arcs de mig punt els que veiem a les finestres de la torre-mirador que hi ha a la plaça, i també els que sustenten el saló del Tinell i el saló principal del Palau Reial. Els arcs, així mateix, poden ser llegits com la B de Barcelona. Aquest Topos, és per tant, un homenatge íntim de l'artista a la ciutat medieval on es troba. Un homenatge on volum, material, textura i espai juguen harmònicament amb l'entorn.